Architektonické štúdio ATRIUM
Cyklistická únia mesta Košice
Asociácia Zdravých miest Slovenska
Názov stavby (Diela):Prešov-Cyklistické trasy
Investor : Mesto Prešov
Generálny projektant (autor Diela): Stavoprojekt s.r.o. Prešov Duchnovičovo nám. 1, Prešov
Dodávateľ stavby: E.G.M. Prešov (Sídlisko III-Mestská hala) J.V.S. Prešov (Sídlisko Sekčov)
Doba realizácie Diela: 1996-2002 (Sídlisko III-Mestská hala) 2003 (Sídlisko Sekčov)
Opis a charakteristika diela:
V rokoch 1996 až 2002 sa realizoval cyklistický chodník v troch etapách zo Sídliska IIIpo Mestskú halu. Celková dĺžka 3 m širokého cyklistického chodníka je 5,15 km. Trasa vedie okrajom sídliska neďaleko rieky Torysy. Od kríženia s ul. Levočskou trasa vedie takmer výlučne po pravom brehu Torysy. Okrem úseku pri nákupnom stredisku Družba je cyklistický chodník oddelený zeleným pásom od pešieho chodníka, ktorý takmer v celom úseku vedie súbežne s cyklistickým chodníkom. Výhľadovo sa uvažuje s jeho predĺžením až k prímestskej rekreačnej oblasti Borkút pri Haniske.
Mestské zastupiteľstvo na čele s terajším primátorom Ing. Benčom na základe vlastných poznatkov aj na základe požiadaviek občanov Sídliska Sekčov a čoraz širšieho pochopenia ostatných občanov mesta dalo zelenú budovaniu cyklistického chodníka na najväčšom prešovskom sídlisku Sekčov. Celková dĺžka 3 m širokého cyklistického chodníka na sídlisku Sekčov bude po jeho dobudovaní 2,62 km. Do konca roku sa v prvej etape zrealizoval úsek o dĺžke 0,715 km. V ďalších etapách sa predpokladá predĺženie až k areálu letného kúpaliska Delňa. Cyklistický chodník je od jestvujúceho pešieho chodníka oddelený zeleným pásom.
Ráta sa s prepojením obidvoch cyklistických chodníkov s centrom mesta resp. navzájom. Treba povedať, že 1,3 km dlhý úsek časti prepojenia cyklistického chodníka na sídlisku Sekčov s centrom mesta je už takmer hotový.
Prínosy diela:
Pri značnom využívaní cyklistických chodníkov vzrastá bezpečnosť cyklistov a korčuliarov na kolieskových korčuliach. Narastajúca agresivita a bezhoľadnosť viacerých vodičov, ktorá sa dotýka aj cyklistov, tento prínos ešte zvýrazňuje.
S rozvojom cyklistickej dopravy úmerne súvisí pozitívny vývoj deľby prepravnej práce v prospech cyklistickej dopravy a zníženie ekologickej záťaže mesta. Ide najmä o zníženie množstva oxidu siričitého, oxidov dusíka a hladiny hluku.
Budovanie cyklistických trás prispieva k dotvoreniu a estetizácii obytného prostredia na sídliskách aj životného prostredia mimo nich.
Realizácia cyklistických chodníkov si postupne v našom meste získala širokú podporu a pochopenie mnohých občanov. Mnoho pozitívnych ohlasov prichádza od návštevníkov iných miest, kde cyklistické trasy absentujú.
Náklady na realizáciu 5,865 km jestvujúcich cyklistických chodníkov boli asi 10 mil. Sk. Vyššie uvedené prínosy, pokiaľ by sa dali vyjadriť v peniazoch, by boli niekoľkonásobne vyššie.
Niekoľko fotografií z už hotového diela nájdete v sekcii Fotogaléria.